Program przewiduje granty na działania w zakresie edukacji matematycznej skierowane do dzieci objętych edukacją przedszkolną w wieku od 3 do 7 lat.
Wnioski mogą składać:
1. Przedszkola publiczne.
2. Szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi lub prowadzące klasy „zerowe”.
3. Organizacje pozarządowe zajmujące się edukacją.
4. Grupy nieformalne (np. grupy nauczycieli przedszkolnych, edukatorów, przedszkolne rady rodziców).
Kto może złożyć wniosek ? |
1. Przedszkola publiczne.
2. Szkoły podstawowe z oddziałami przedszkolnymi lub prowadzące klasy „zerowe”.
3. Organizacje pozarządowe zajmujące się edukacją.
4. Grupy nieformalne (np. grupy nauczycieli przedszkolnych, edukatorów, przedszkolne rady rodziców). |
Na co można uzyskać wsparcie ? |
Działania w zakresie edukacji matematycznej skierowane do dzieci w wieku 3-7 lat, objętych edukacją przedszkolną.
Dodatkowym elementem projektów mogą być działania skierowane do osób z najbliższego otoczenia dzieci, w tym rodziców, dziadków oraz opiekunów dzieci od 3 do 7 roku życia, objętych edukacją przedszkolną oraz nauczycieli przedszkolnych, pod warunkiem, że:
– będą spójne z działaniami projektu;
– będą uzupełnieniem, a nie główną częścią projektu.
Przykłady działań możliwych do realizacji:
- Edukacyjne zajęcia dla dzieci, np. angażujące warsztaty, zajęcia terenowe, praca w grupach (adekwatnie do wieku dzieci), mające na celurozwijanie kompetencji matematycznych.
- Samodzielne tworzenie przez nauczycieli/ edukatorów materiałów edukacyjnych wspierających naukę matematyki – kart, fiszek, zestawówpomocy, liczmanów wraz z realizacją programu ich wykorzystania w praktyce (projekt nie może opierać się wyłącznie na tworzeniui produkcji materiałów dydaktycznych).
- Organizacja konkursów (adekwatnie do wieku dzieci), których celem jest promowanie wiedzy wśród dzieci na temat różnych praktycznych zastosowań matematyki w życiu codziennym, polegających np. na przeprowadzeniu doświadczeń lub własnoręcznym wykonaniu przez dzieci pomocy dydaktycznych, zabawek, gier.
- Zajęcia, warsztaty, webinary, spotkania dla nauczycieli przedszkolnych nastawionych na rozwój kompetencji i umiejętności matematycznych u dzieci objętych edukacją przedszkolną, obejmujących np. naukę angażujących metod edukacji matematycznej, tworzenie scenariuszy i materiałów na ten temat (pod warunkiem, że stanowią one dodatkowy element projektu, spójny z resztą działań).
- Warsztaty edukacyjne dla osób z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów, przeprowadzone przez odpowiednio przygotowanych nauczycieli/ edukatorów na temat rozwoju kompetencji matematycznych dziecka i sposobów jego wspomagania (pod warunkiem, że stanowią one dodatkowy element projektu, spójny z resztą działań).
- Stworzenie kompleksowego cyklu zajęć rozwijających kompetencje matematyczne dla wybranej grupy wiekowej, w tym: przygotowanie pomocy dydaktycznych, zaplanowanie zabaw ruchowych, organizacja działań angażujących osoby z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów. Realizacja przygotowanego programu w wybranej grupie, a następnie prezentacja programu i omówienie jego przebiegu oraz efektów wśród nauczycieli danej placówki lub placówek współpracujących.
- Przygotowanie programu rozwoju kompetencji matematycznych na temat wybranego zagadnienia, obejmującego zajęcia dla każdej grupy wiekowej oddzielnie w danej placówce, w tym: przygotowanie pomocy dydaktycznych, zaplanowanie zabaw ruchowych, propozycja osób z najbliższego otoczenia dziecka, w tym rodziców, dziadków i opiekunów.
- Podsumowanie przebiegu programu, w tym: ewentualna modyfikacja scenariuszy na podstawie wniosków i konsultacje z nauczycielami prowadzącymi edukację wczesnoszkolną.
|
Opis: |
Organizatorem konkursu jest Fundacja mBanku.
Operatorem konkursu jest Fundacja Dobra Sieć.
Cele:
1. Rozwijanie kompetencji matematycznych wśród dzieci objętych edukacją przedszkolną i promowanie dobrych praktyk w tym zakresie.
2. Promowanie postrzegania matematyki jako dziedziny obecnej w życiu codziennym, wraz z jej praktycznym zastosowaniem.
3. Popularyzacja metod nauczania matematyki, opartych na:
– praktycznym zastosowaniu matematyki,
– bezpośrednim zaangażowaniu dzieci,
– wykorzystaniu metod pracy w grupie i aktywności ruchowej.
4. Włączenie rodziców i innych osób z najbliższego otoczenia dzieci w rozwijanie ich kompetencji matematycznych poprzez:
– dzielenie się wiedzą na temat angażujących metod nauczania matematyki dzieci objętych edukacją przedszkolną,
– zachęcanie do aktywnego wspierania rozwoju kompetencji matematycznych u najmłodszych,
– promocja adekwatnych do wieku gier i zabaw wspierających edukację matematyczną.
5. Promocja dobrych praktyk edukacji matematycznej wśród nauczycieli wychowania przedszkolnego.
Celem konkursu nie jest finansowanie:
– wyposażenia placówek oraz zakupu sprzętu elektronicznego,
– organizacji wydarzeń jednodniowych.
Jeden wnioskodawca może złożyć jeden wniosek w ramach konkursu. |
Termin składania wniosków: 20 października 2022 |
|
Więcej informacji pod linkiem: https://www.mbank.pl/mfundacja/rosne-z-matematyka/program/ |