Główne cele konkursu to:
1. Upowszechnienie wśród młodego pokolenia wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie daje wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, a w szczególności ogniw fotowoltaicznych.
2. Przedstawienie praktycznych możliwości zastosowania ogniw fotowoltaicznych w funkcjonowaniu domów jednorodzinnych, wielorodzinnych oraz budynków urzędowych oraz upowszechnienie tej wiedzy wśród społeczności lokalnych.
W konkursie mogą wziąć udział zespoły składające się z uczniów (maks. 10 uczniów + opiekun/nauczyciel) klas 7 i 8 szkół podstawowych lub uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I stopnia) z całej Polski.
Kto może wziąć udział ? |
Zespół składający się z uczniów (maks. 10 uczniów + opiekun/nauczyciel) klas 7 i 8 szkół podstawowych lub uczniów szkół ponadpodstawowych wszystkich typów (licea ogólnokształcące, technika, szkoły branżowe I stopnia) z całej Polski. Jedną szkołę może reprezentować jeden zespół, składający się z członków jednej lub wielu klas. |
Opis: |
Organizatorem konkursu jest Fundacja Banku Ochrony Środowiska. Partnerem głównym konkursu jest Bank Ochrony Środowiska. Konkurs jest realizowany w formie międzyszkolnej rywalizacji. Konkurs jest podzielony na 2 etapy: – Etap I: „Energia słońca” (cel: zdobycie wiedzy). – Etap II „Zarabiaj na słońcu – promocja instalacji fotowoltaicznych” (cel: wykorzystanie zdobytej wiedzy). Cele: 1. Upowszechnienie wśród młodego pokolenia wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie daje wykorzystywanie odnawialnych źródeł energii, a w szczególności ogniw fotowoltaicznych. 2. Przedstawienie praktycznych możliwości zastosowania ogniw fotowoltaicznych w funkcjonowaniu domów jednorodzinnych, wielorodzinnych oraz budynków urzędowych oraz upowszechnienie tej wiedzy wśród społeczności lokalnych. Cele szczegółowe: 1. Upowszechnienie wiedzy dotyczącej energii odnawialnej oraz ogniw fotowoltaicznych w społeczeństwie. 2. Zaznajomienie społeczeństwa z pojęciem „prosument”, oznaczającym osobę będącą zarazem producentem i konsumentem energii elektrycznej, wytwarzanej we własnym gospodarstwie domowym. 3. Upowszechnienie wiedzy dotyczącej korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie płyną z wykorzystania technologii odnawialnych źródeł energii. 4. Wspieranie rozwoju technologii odnawialnych źródeł energii. 5. Promocja ogniw fotowoltaicznych jako odnawialnego źródła energii elektrycznej. 6. Stworzenie łatwej w obsłudze platformy umożliwiającej obliczanie zużycia energii oraz dokonywania obliczeń oszczędności związanych z wykorzystaniem ogniw fotowoltaicznych. 7. Bezpłatne udostępnienie narzędzi informatycznych, które umożliwią samodzielne wstępne dobranie systemów fotowoltaicznych i wyliczenie korzyści środowiskowych i ekonomicznych z tego tytułu. 8. Zdobycie przez uczniów umiejętności wyliczenia zużycia energii elektrycznej przez budynek. 9. Nabycie przez młodzież nowych umiejętności związanych z oszczędzaniem i domowymi wydatkami. 10. Nabycie przez młodzież umiejętności realizowania projektów – działania w grupie, przełamywania barier w stosunku do rówieśników jak również innych środowisk, do których kierowana jest wiedza ekologiczna. 11. Nabycie przez młodzież umiejętności dostosowania promocji do charakteru realizowanego projektu. Wzmocnienie umiejętności wykorzystania w praktyce wcześniej zdobytej wiedzy oraz samodzielnego, kreatywnego myślenia. Zespoły konkursowe realizują następujące zadania: ETAP I „ENERGIA SŁOŃCA”: 1. Budowa zespołu (należy opisać członków zespołu). 2. Przygotowanie krótkiego referatu dotyczącego wszystkich poniższych zagadnień: – obecne sposoby wytwarzania energii przez człowieka; – wpływ produkcji energii ze źródeł nieodnawialnych na środowisko przyrodnicze (m. in. smog, zmiany klimatu); – społeczne i zdrowotne skutki zanieczyszczeń powietrza i zmian klimatycznych; – wyczerpywanie się surowców, z których pozyskiwana jest energia i co z tego wynika. 3. Przygotowanie krótkiego referatu dotyczącego Odnawialnych Źródeł Energii i efektywności energetycznej oraz referatu na temat fotowoltaiki. ETAP II „ZARABIAJ NA SŁOŃCU – PROMOCJA INSTALACJI FOTOWOLTAICZNYCH”: Zadanie 2.1. OZE dla domu. Zadanie 2.2. OZE dla szkoły. Zadanie 2.3. Promocja OZE. Nagrody (przyznawane uczniom i nauczycielom): – 3 nagrody za zdobycie najwyższych wyników w pierwszym etapie; – 3 nagrody za zdobycie najwyższych wyników w drugim etapie; – 3 nagrody grand prix, za zdobycie najwyższych wyników łącznie za pierwszy i drugi etap. Nagrody główne i nagrody za etapy są przyznawane oddzielnie w dwóch kategoriach: szkoły podstawowe oraz szkoły ponadpodstawowe. |
Termin składania wniosków: |
30 listopada 2022 (rejestracja zespołów) |
Więcej informacji pod linkiem: https://postawnaslonce.pl/ |