Nasz pracownik – Łukasz Kot – kierownik Działu Obsługi Inwestorów i Przedsiębiorczości – wraz z delegacją przedstawicieli gminy Ostrowiec Świętokrzyski, przebywał z dwudniową wizytą studyjną w gminie Sogndal w Norwegii.
Poniedziałek był bardzo aktywny. Po przywitaniu delegacji przez burmistrza gminy Sogndal oraz norweskich partnerów delegacja udała się z wizytą do miejscowych placówek edukacyjnych – szkoły średniej, szkoły podstawowej, tutejszej uczelni wyższej, a nawet przedszkola. Wszystko po to, aby zobaczyć, jak wygląda system edukacyjny w Norwegii, w tym wsparcie w zakresie kształtowania postaw przedsiębiorczych i przedsiębiorczości. Gospodarze zaprezentowali system edukacyjny w większym stopniu oparty o praktykę niż teorię oraz dający uczniom możliwość w pełni świadomego wyboru własnej ścieżki edukacyjno – zawodowej.
Drugi i zarazem ostatni dzień wizyty studyjnej w Norwegii był nie mniej aktywny od pierwszego. Tym razem delegacja miała okazję odwiedzić kilka miejscowości w gminie Sogndal, gdzie również zaprezentowane zostały dobre praktyki w zakresie edukacji szkolnej, promocji przedsiębiorczości oraz metod reintegracji zawodowej osób bezrobotnych.
Pierwszy etap stanowiła wizyta w szkole podstawowej w Leikanger, gdzie podczas lekcji dzieci zdobywają umiejętności techniczne i kulinarne w odpowiednio przygotowanych do tego celu pracowniach. Z Leikanger uczestnicy udali się do miejscowości Vik, gdzie wzięli udział w Konkursie Młodej Przedsiębiorczości skierowanym do uczniów. Zaprezentowano około 30 pomysłów biznesowych, z których najciekawsze zostały nagrodzone Był czas nie tylko na obejrzenie zaprezentowanych pomysłów, ale też na rozmowę z każdym z młodych przedsiębiorczych na temat prezentowanych przedsięwzięć, a nawet na spróbowanie ich wytworów – było sporo pomysłów związanych z gastronomią.
Kolejnym punktem w programie była wizyta w szkole obozowej w miejscowości Balestrand. W szkołach obozowych trwających tydzień biorą udział uczniowie wszystkich szkół podstawowych w Norwegii (12 i 13 latkowie), a ich celem jest zdobycie praktycznej wiedzy. W Balestrand dzieci uczą się łowić ryby i inne wodne stworzenia, poznają ich budowę, właściwości, ale nie z książek, tylko w bezpośrednim kontakcie z nimi.
W Balestrand uczestnicy wyjazdu mieli również okazję zobaczyć miejsce, gdzie prowadzona jest reintegracja zawodowa osób bezrobotnych, mających trudności z powrotem na rynek pracy. Osoby te w pod kierunkiem instruktorów zdobywają nowe umiejętności, wytwarzają różne przedmioty, które następnie są sprzedawane. Dzięki temu uczestnicy stają się bardziej aktywni i przedsiębiorczy.
Wizyta studyjna w Sogndal – choć krótka – była jednak bogata w wiedzę, nowe doświadczenia, była też okazją do poznania systemu edukacji, który stawia na aktywność, przedsiębiorczość, pozwala na spożytkowanie swojej energii i przekłada się na konkretne rezultaty, pomysły i inicjatywy. Dzięki temu młodzi Norwedzy wchodzą na rynek pracy zmotywowani i dobrze przygotowani od strony praktycznej do czekających ich wyzwań.
Wizyta studyjna w gminie Sogndal w Norwegii została zrealizowana w ramach projektu „Ostrowiec Świętokrzyski – miasta OdNowa” dofinansowanego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego.