Oferta instytucji otoczenia biznesu dla firm – konferencja w OBK

Rozwój przedsiębiorczości oraz działalność firm – zarówno z sektora MŚP, jak i dużych przedsiębiorstw, stanowi warunek lokalnego rozwoju ekonomicznego i społecznego. Biznes – to miejsca pracy i aktywizacja zawodowa dla kapitału ludzkiego oraz wpływy do budżetów gmin, które dzięki temu mogą realizować swoją politykę społeczną, gospodarczą, inwestować w infrastrukturę oraz kulturę czy edukację.

Ważnym czynnikiem wspomagającym biznes jest jego wspieranie ze strony jednostek publicznych, które umożliwia inwestycje, rozwój przedsiębiorstw oraz ułatwia prowadzenie biznesu.

W czwartek 7 listopada 2024 r. w Sali wielofunkcyjnej Ostrowieckiego Browaru Kultury odbyła się konferencja pod hasłem: „Wsparcie finansowe i pozafinansowe dla firm. Oferta instytucji otoczenia biznesu”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Centrum Rozwoju Lokalnego we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Ostrowcu Świętokrzyskim.

W konferencji wzięli udział przedstawiciele władz powiatu i miasta – starosta ostrowiecki Agnieszka Rogalińska oraz Prezydent Ostrowca Świętokrzyskiego Artur Łakomiec, a także przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu – Kieleckiego Parku Technologicznego, reprezentowanego przez Dyrektor KPT Justynę Lichosik wraz ze współpracownikami i Fundacji Agencja Rozwoju Regionalnego w Starachowicach z prezesem Ryszardem Nosowiczem.

W wydarzeniu wzięli również udział lokalni przedsiębiorcy, reprezentanci instytucji zrzeszających przedsiębiorców (ostrowiecki CECH), przedstawiciele jednostek gminnych oraz placówek edukacyjnych.

W imieniu organizatorów uczestników powitali wspólnie Marcin Marzec– Dyrektor CRL oraz Małgorzata Stafijowska – Dyrektor ostrowieckiego PUP.

Pierwszymi prelegentami byli reprezentanci władz miasta i powiatu. Prezydent Artur Łakomiec podkreślił zaangażowanie władz miasta oraz gminy Ostrowiec Świętokrzyski we współpracę z lokalnymi przedsiębiorcami. Zwrócił uwagę na planowane oraz realizowane inwestycje w celu poprawy warunków funkcjonowania biznesu w Ostrowcu Świętokrzyskim, przyciągania inwestorów, a także rozwoju edukacji ukierunkowanej na podnoszenie wiedzy i promowania postaw przedsiębiorczości – szczególnie wśród ludzi młodych. Temu wszystkiemu mają służyć takie przedsięwzięcia jak m. in. rozbudowywanie oferty terenów inwestycyjnych czy też planowane oddanie do użytku Ostrowieckiego Integratora Edukacji i Przedsiębiorczych finansowanego z Funduszy Norweskich.

Starosta Agnieszka Rogalińska podkreśliła rolę instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu przedsiębiorców, zachęcając do korzystania z ich oferty oraz uczestniczenia w wydarzeniach takich jak konferencje czy spotkania informacyjne, śledzenia stron internetowych oraz współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy.

Dyrektor Centrum Rozwoju Lokalnego Marcin Marzec przestawił założenia planowanych Regionalnych Misji Gospodarczych, do realizacji których obok inicjatora Ostrowca Świętokrzyskiego przystąpią tez pozostałe miasta Obszaru Funkcjonalnego „Trójmiasta Nad Kamienną” – Starachowice oraz Skarżysko -Kamienną. Planowane misje mają stanowić atrakcyjne narzędzie promocji i marketingu usług i produktów oferowanych przez przedstawicieli lokalnego biznesu, stanowić prezentację oferty inwestycyjnej i biznesowej miast – organizatorów oraz ułatwić budowanie wzajemnych relacji biznesowych i platformy współpracy branżowej. Podstawowe założenia RMG to:

  • Brak odpłatności ze strony przedsiębiorcy
  • Wizyty raz na 4 miesiące/ raz na kwartał
  • Spotkania z przedstawicielami ważnych jednostek otoczenia biznesu
  • Liczebność misji ze strony danego samorządu 8-12 podmiotów
  • Każdorazowa rekrutacja
  • Indywidualne rozmowy na zasadzie „szybkich randek”
  • Prawdopodobna pomoc de minimis
  • Przybliżanie ofert i potrzeb miast podczas spotkań

Pierwsze misje planowane są już w I kwartale 2025 r.

Prezes FARR w Starachowicach Ryszard Nosowicz zaprezentował ofertę swojej instytucji, na którą składają się takie instrumenty jak: pożyczki na otwarcie i rozwój firm, pożyczki na kształcenie czy też fundusz poręczeń kredytowych. FARR to doświadczona instytucja z ponad 30-letnim doświadczeniem, co jest gwarancją jakości i profesjonalnej współpracy. Należy dodać, że oferta FARR jest przykładowa jeśli chodzi o wsparcie ze środków publicznych skierowane do przyszłych oraz już działających przedsiębiorców. Realizują je także takie instytucje jak Świętokrzyski Fundusz Rozwoju, Polska Fundacja Przedsiębiorczości czy też Krajowe Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości.

Obszerną prezentację swojej oferty przedstawił Kielecki Park Technologiczny. Dyrektor KPT – Joanna Lichosik zapoznała uczestników z ofertą Parku pod kątem bieżącej działalności – wynajmu powierzchni użytkowych, wsparcia firm pod katem pozyskiwania środków finansowych, doradztwa, szkoleń oraz przedstawiła takie inicjatywy jak Energetyczne Centrum Nauki INDUSTRIA, Centrum Technologiczne czy też Zespół Inkubatorów, które służą rozwojowi startupów, a ukierunkowane są na innowacje i inwestycje w nowoczesne technologie.

Menadżer Inkubacji KPT – Diana Szwagrzyk przedstawiła główne założenia projektu „Platformy Startowe – od pomysłu do startupu” skierowanego do osób fizycznych mających pomysł na biznes i zdecydowanych na jego wdrożenie. Projekt realizowany w okresie styczeń 2024 – grudzień 2027 r. obejmuje 7 rund inkubacyjnych, w których będzie inkubowanych do 30 startupów w każdej (łączie 210 podmiotów).

Z kolei Ewelina Piotrowska – koordynator programu „Technopark Kielce DIH” przedstawiła jego główne cele. Projekt realizowany w okresie styczeń 2023 – grudzień 2025 r. ma na celu zapewnić uczestnikom – przedsiębiorcom – kompleksowy pakiet usług związanych z cyfryzacją od audytu do wdrożenia. Przedstawiła też znaczenie jakie dla form ma cyfryzacja – jako jednocześnie narzędzie, szansa, ale i konieczność.

Podsumowaniem prezentacji był  panel dyskusyjny pod hasłem „Zacznij dziś – cyfrowe jutro”, w którym partnerzy biznesowi Projektu „Technopark Kielce DIH” przedstawili swoje spojrzenie na proces cyfryzacji w przedsiębiorstwach, a także możliwości jakie postęp technologiczny może odegrać w procesie rozwoju i ekspansji firm. Panel poprowadziła dyrektor KPT – Justyna Lichosik.

Na zakończenie konferencji ofertę Powiatowego Urzędu Pracy zaprezentowała dyrektor Małgorzata Stafijowska. Uczestnicy mogli dowiedzieć się o wsparciu jakie ze swojej strony PUP oferuje przedsiębiorcom w zakresie zatrudnienia pracowników, realizacji staży, kształcenia lub doposażenia stanowiska pracy. Zwróciła uwagę na zmiany jakie będą wprowadzone w związku z nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia, która ma wejść w życie od 1 stycznia 2025 r.

Zamykając konferencję Dyrektor CRL Marcin Marzec podziękował uczestnikom za udział, zachęcił do kontaktu z instytucjami i bliższego zainteresowania się oferowanymi formami wsparcia oraz aktywnej interakcji, dzięki której instytucje otoczenia biznesu będą mogły oferować wsparcie skrojone według zapotrzebowania przedsiębiorców.

Wszystkim uczestnikom, prelegentom, a także partnerom i współorganizatorom serdecznie dziękujemy!

 

 

 

 

To top